Áfonya, lecsó, macska, hőség, extrajobb

A fentiekről essen némi szó, persze nem pont olyan sorrendben.

fikaTehát megérkeztem még szerdán csomagostul, minden rendben volt, Wenjunék vártak. Azóta sok kalandban volt részem, ebédeltünk Annicával és Wenjunnel egy fikaställén. Namost, tisztázzuk az egyik legfontosabb svéd fogalmat rögtön az elején, még a félreértések elkerülése végett. A “fika”, amit nem úgy ejtünk, mint magyarul, hanem úgy, hogy /fííká/, a svédek kis kávészünete, amit legtöbbször barátokkal szeretnek eltölteni. Egy kávé, egy kanelbulle, azaz fahéjas csiga, egy smörgås /szmörgósz/, azaz szendvics. Ilyen fikából naponta több is van, reggeli, délelőtti, délutáni, akármikor lehet rá időt szakítani. Van egy mondásuk is, miszerint: “Kafferast är viktigast!”, azaz a kávészünet a legfontosabb. Szóval, egy fikaställén, azaz fikahelyen voltunk, ahol ettünk tunnbröd-ös szendvicset (ah, mennyi fogalommagyarázat!). A tunntunnbröd az vékony kenyér, igazából mi, magyarok, nem is hívnánk kenyérnek, de itt az.  (lásd kép!) Nagyon kellemes kis hely, nyugdíjasok üzemeltetik, helyben sül a tunnbröd, aztán még zenéltek is, meg énekeltek, osztottak hozzá dalszövegeket is.

Aztán intézkedtem a városban, lett olvasójegyem persze (még benne voltam a rendszerben!), így folytathatom a recenzióírást eredeti könyvek alapján, meg lett svéd telefonszámom, de a legfontosabb, amire szükség lenne, az a személyi szám, az nem.

A személyi szám itt az alfa és az omega, anélkül nem létezel, mutatott rá Annica, de akkor itt hozzátettem, hogy fent vagyok facebookon, szóval meggondolta magát. :) Nos, a munkakereséshez nem lenne hátrány, ha lenne, viszont nem kapsz addig, amíg nincs munkád (vagy bizonyítékod bankszámlakivonat formájában, hogy egy évig vígan eléldegélsz itt, ja, meg kell hozzá biztosítás is, egy évre). Tehát munka kell. De abból se bármilyen ám, hanem hosszútávú.

Mivel mindenki éppen a szokásos júliusi nyaralását tölti, és pang az egész, ezért nekiálltam extramunkát keresni addig is, ne unjam itt magam. Házalni kezdtem a cv-mmel, el is tették sok helyen, az olyan, hogy majd felhívnak, ha kellesz. Remélem, kellek. Ilyen út során derült ki, hogy a helyi újságos (Pressbyrå, ez egy lánc: van benne újság, hotdog, ilyesmi) főnöke horvát :) Tisztára megörült nekem. A helyi önkormányzat-szerűségre is bementem, a recepcióra, ami az első emeleten van, a lépcső egyik fokára oldalt oda volt írva: “Válaszd a lépcsőt az egészségedért!”

Közben sikeresen le is égtem az egyik ilyen városi utam alkalmával, mondom, itt is hőség van, nyilván nem annyira, mint otthon, mondjátok most, de sokkal melegebb, mint kéne neki, senki se tud rendesen aludni, a macska folyton liheg, mint egy kutya, és a müzliben a joghurtbevonatos pelyhen megolvadt a joghurt.

Apropó, macska. Teljesen  tudatlanul, de elfoglaltam a kanapéját, azon tanyázom én is, meg, mint később kiderült, ő is. Ezért nagyon szemrehányóan tud nézni rám, mikor olvasom a recipéldányt, istenem, ki lehet kergetni a világból ezzel a szóval, a lektorálandó könyvet. Tegnap odáig ment, hogy miközben hanyatt fekve olvastam, bemászott a lábam alá, mert ami az övé, az az övé, jóóóóóó?

Lecsóról annyit, hogy életem első lecsóját próbáltam meg megfőzni, még tv-paprikát is találtam hozzá a Lidlben, és egész jó lett. Egyébként meg mesés kínai kajákon élek végre :) Meg áfonyán, amit a minap vacsora után szedtünk.

Csipogj te is

