Nemzetek konyhája

Mikor csak úgy beszélgettünk az állásinterjún, angolra váltva, elmeséltem, hogy szeretek főzni. Aztán megkérdezték, hogy és ha főzök, magyaros ételeket szoktam-e. Ezen elgondolkodtam egy pillanatra, aztán azt mondtam, hogy így explicite ezt nem lehet mondani. Egyrészt mert a magyar konyha sok paprikát használ, amit ugyan jóízűen megeszek, de nem a kedvenceim azok az igazán magyaros ételek, mint például a pörkölt.

Aztán elmeséltem azt is, hogy nagyon sok külföldi barátom van, és természetesen a velük eltöltött idő befolyásolja a főzési szokásaimat is. És ezen elgondolkodtam az interjú után. Hogy mennyire is szerencsés vagyok a nemzetiközi társasággal, amibe anno 5 éve (!!!) bekerültem. (Tényleg öt éve, 2009. augusztus 28-án érkeztem meg először ide Övikbe).

Aztán az ottani diákszállásos folyosón alkalmam volt barátkozni svédekkel, kínaiakkal, belgákkal, franciákkal, brazilokkal, németekkel, osztrákokkal, you name it. Ezeknek a barátságoknak a jó része hálistennek ugye, megmaradt. Aztán minél több időt tölt az ember – főleg a kínai, francia, brazil és svéd kapcsolat lett maradandó – ezekkel a barátaival, annál többet tanul.P1140582

Ez, meg valószínűleg a menza az iskolában, ránevelt arra, hogy márpedig amit kapsz, megeszed. Megkóstolod. Ha nem ízlik, nem ízlik, de megkóstolod. Így lett a múltkor a kräft, ma meg a kis rákocskák, de ők már egész régi ismerősök. Tegnap frissen vettük őket, nem fagyasztva, így egész más ízük van.

Ma pedig vendégségbe jött Wenjun kínai barátnője, akinek svéd férje van. A vacsora pediglen hotpot volt, Wenjun egyik kedvence. Jelen esetben csirkehúsleves volt az alap, amibe különböző dolgokat lehet megfőzni magunknak, amit akarunk, és amennyit akarunk (a készlet erejéig).

P1140587Még a hotpotozás előtt elmentünk gombát szedni, jött a kínai barátnő is. Mivel mostanában már elég hűs van, meg P1140595nedves meg ősz meg minden, szomorúan konstatáltam, hogy hacsak ki nem találunk valamit, nem tudok én erdőbe menni megfelelő cipő híján. Sebaj, itt van pár lépésre a mindenesbolt, és onnan lett perceken belül gumicsizmám. Igaz, nem masnis, nem virágos, nem pöttyös, nem kockás, de nagyon remek, és jól lehet átgázolni vele mindenen. Például ezen a puha, zöld izén, ami minden szőnyegnél kellemesebb.

P1140589Gombát találtunk hamar és sokat, meg hatalmasakat, főleg vargányát. Ezen felül nagyon örülök annak, hogy az áfonyák meghíztak, jó kövérek és szaftosak, szóval mindenképpen ki kell még menjek egy áfonya-körútra.

Szóval, a hotpot. Mint mondottam, jelenleg csirkehúsleves alapja volt, nem túl csípős, nem túl fűszeres, kellemes. Amíg a leves főtt, a tetején egy egész lepényhal párolódott, gyömbérrel, újhagymával fűszerezve.

A hotpotba választható dolgok a következők voltak: édesburgonya, burgonya, bacon, kínai kel, friss vargánya (az benne főtt), sertés bőrke, rákocska, csukából készült halgolyó (Wenjun saját gyártmánya). P1140608

P1140605A lepényhallal kezdtük, itt balra még nyersen látható, jobbra pedig már készen, isteni! (mikor a szemetet dobtam ki, akkor meg szemtelenül bámult rám a feje a kukából, “egy kicsit megijedtem”)

A hotpotos eljárás pedig a következő. Középen bugyog a csirkés-gombás leves, és mindenkinek van egy kis tányérja, abba tesz először is chilis alapot, fokhagymát, újhagymát, majd mer rá egy kis levest, összekeveri, és kész a fűszeres szósz, amibe aztán a hotpotból lehet vadászni először is gombát, majd bacont, majd mindenfélét, a lényeg, hogy a krumpli és a zöldség a végén jön.

Jesszum, mennyit ettünk!

Csipogj te is

