A lány, akit Eszternek hívnak

A lány, akit Eszternek hívnak, nem is gondolta volna, hogy mennyi minden meglepetést tartogat neki Svédország, mikor úgy döntött, ideköltözik, szó sem volt Johanról meg Backmanról sem, aztán erre tessék.

A lány, akit Eszternek hívnak, pénteken felült a vonatra – a vonat késett, ezért a lány a peronon táncikált, míg a hó alatt orvul megbúvó jég miatt hanyatt nem esett, onnantól némiképp nyugodtabban várta a vonatot – aztán Johan leszedte a vonatról.

A lány, akit Eszternek hívnak, nyert egy társasjátékot is, ez a pénteki újságból derült ki. Még két héttel ez előtt a fiú, akit Johannak hívnak, fedezte fel a helyi lapban. Játszottam, nyertem, Alfapetem van, svéd scrabble, azaz kellemest a hasznossal, a svédem is fejlődik, bár Johan elég erőteljesen földbe szokott döngölni, de hát csal, elvégre svéd.
Mondjuk az újság szerkesztőségében a bácsi biztos teljesen hülyének nézett, hogy alig postázták ki a lapokat, már bedübörgök, hogy kéremkéremkérem, jajdeboldogvagyok, kéremkéremkérem.
P1140950
Szombaton elmentünk az egyik helyi gimnázium karácsonyi vásárára, 130 árus, hangulat szinte semmi, ráadásul parkolni a “krumpliföld közepén” kellett, hogy Johan szavaival éljek, de hát igaza volt, lásd kép. Csoda, hogy se autó, se ember nem süllyedt el a sárban, bár ki tudja. Ugyanis se hideg, se hó, meleg van és eső, fujj.
De nem baj, este elvitt engem vacsizni egy kellemes helyre, aztán kimentünk a főtérre, ahol lezárandó az év kulturális fővárosa címet, fényshow volt, koncertek, és a végén meglepetés tűzijáték.

Ez itt csak a fele, de azért megteszi, remélem.

Másnap pedig jött a nagy nap, mikor is találkozhatok Az Íróval, Akinek a Könyvét Lefordítottam (Fredrik Backman). A város friss-ropogós kultúrházában került sor az eseményre, ahol volt egy beszélgetés, aztán kérdezhettek a nézők is. Megtudtunk egy csomó mindent, hogy kamionsofőrként kezdte, aztán újságoknak írt, és hogy megjelenjen, nem kért érte pénzt, hogy az Ove nyitójelenete a számítógéppel az orra előtt történt meg, és akkor arra gondolt, milyen jó lenne ez egy P1140964nyitófejezetnek, mesélt egy kiállításról is, ahol egy magyar (!) festő nevén veszekedett egy svéd pár, és akkor a nő azt mondta a férfinak: – Kérlek, Ove, engedd el most már a témát! És hogy hát így áll össze egy regény.
Nagyon szórakoztató, élőszóban is pont olyan remekül mesél, mint a könyveiben. Mesélte azt is, hogy vannak emberek, akik évente csak egy könyvet olvasnak el, de akkor utánajárnak, hogy melyik a legjobb, és mit kell olvasni, és azt olvassák, főleg nyaraláson, aztán következő évre már másik műfaj kell.

Aztán jött a dedikálás, ott álltam dobogó szívvel és négy könyvvel, egy magyar Ove, egy svéd, és a két utóbbi könyve, Johannál is volt egy Ove, ugyanis annyit magyaráztam neki a könyvről, hogy megvette és elolvasta. :) Mikor ő került sorra, mondta is Backmannak, hogy ő pont az évi egy könyvet elolvasó típus, és magyarra fordítva valami ilyesmit kapott bele dedikálva: “Johannak. Te nyavalyás műfajváltó!”
A svéd Ovémba csak a nevét kértem, elvégre ez volt életem első könyve, amit lefordíthattam, a magyarba pedig azt írta – körülbelül fordítva – hogy (majdnem elsírtam magam, mikor utána elolvastam, de még Johan is meghatódott):

“Eszternek. Köszönöm, hogy kölcsönadod a szavaidat a könyveimhez.”
És rajzolt bele Saabot is! :) Johanéba is. Az én svédembe is. Szeret rajzolni, a második könyvébe is belerajzolt egy meselényt.

Fantasztikus élmény volt, találkozni egy íróval, akit ennyire szeretek olvasni, olyan ritkán adatik meg az embernek ilyesmi, mire felfedezek egy írót, általában már nem él… vagy pont azért fedezem fel.
De Backman él, fiatal, és remélem, jó sokat ír még!

Reklámok

Csipogj te is

